Testnevelési és Sport Intézet

Testépítés és alakformálás

A tantárgy neve: Testépítés és alakformálás
FIGYELEM! A kurzus lányoknak és fiúknak külön-külön lett meghírdetve!
Kódja: VEPETO5344A
A tantárgy neve angolul: Bodybuilding - training plan
Kötelező előtanulmány(ok) kódja(i):
Tantárgyfelelős neve: Edvy László
Óraigény: E: 2 GY: 2 L:
Számonkérés módja: Gy
Tantárgy típusa: szeminárium
Kreditértéke: 4

Oktatási cél: A fizikai fittség javítását célzó ismeretanyag átadása és elsajátítása után a hallgató képessé válhat saját fittségi állapotának felmérésére, a képességek terén megjelenő hiányosságoknak, illetve a fittségi elképzeléseknek megfelelően egy tervezett, eredményeket időhatáron belül garantáló edzésprogram elkészítésére

Ismeretkörök : (heti bontásban)
A fittségi állapot fejlesztésének szükségessége
Fittségi állapot felmérésének elmélete
Fittségi állapotfelmérés - gyakorlat
Fittségi célok a rizikófaktorok és egyéni elképzelések mentén – a felmérések egyéni kiértékelése
Fittségi szempontból elsődleges kondícionális képességek – élettani vonatkozások
Edzéstervezés alapelvei
Keringési rendszer által támogatott állóképesség fejlesztése a fittségi célok tükrében
Az állóképesség fejlesztés eszközeinek gyakorlati megismerése (1)
Az állóképesség fejlesztés eszközeinek gyakorlati megismerése (2)
Ideg-izom rendszer által támogatott erőfejlesztés a fittségi célok tükrében
Anatómiai alapok testépítés szempontjából nélkülözhetetlen rendszerszemlélete
A testépítés fejlesztésének gyakorlati megismerése (1)
A testépítés fejlesztésének gyakorlati megismerése (2)
A testépítés fejlesztésének gyakorlati megismerése (3)
A testépítés fejlesztésének gyakorlati megismerése (4)
Izületi mozgáshatár növelése a fittségi célok tükrében
Nyújtási technikák gyakorlati megvalósítása
Bemelegítés tervezése annak élettani hatásait ismerve
Az edzés levezető részének élettanilag megalapozott tervezése
Edzéstervezés - periodizáció
Pulzusmérés - az edzésintenzitás objektív tervezése
Fittségi edzés pulzuskontrollal
A testsúly csökkentésének, illetve kontrollálásának hosszú távú tervezése
Az edzéscélnak megfelelő táplálék-kiegészítők ismertetése
A teljesítményfokozó szerek rendszerezése, használatuk előnyei és kockázata
-30. Fitnesz terem meglátogatása.
Ajánlott tankönyvek, jegyzetek:
Dömötör Edit: Pulzuskontroll –testsúlykontroll, Szakkönvy – Budapest, 2005
Dr. Frenkl Róbert: Élettan, sportélettan
Dr. Kenneth H. Cooper: A tökéletes közérzet programja, Sport – Budapest, 1990
Wolfgang Miessner: Edzés gépeken, Cser – Budapest, 2004

Hallgató egyéni feladattípusai:
Az egyéni fittségi állapotnak és fittségi céloknak megfelelő edzésterv (mezociklus) elkészítése.

Sportrekreáció

A tantárgy neve: Rekreáció –Sportrekreáció II.

Kódja: VEMKTN2344S
A tantárgy neve angolul: Recreation-sport retreation II.

Kötelező előtanulmány(ok) kódja(i):

Tantárgyfelelős neve: Gaálné Starhon Katalin

A tantárgy oktatásának tanéve/féléve:

Óraigény: E: 4 GY: L:

Számonkérés módja: Gy

Kreditértéke: 5

Oktatási cél: A rekreáció körébe tartozó sportok alapjainak megismertetése a technikai elemek kiemelésével. Az érintett sportágak létesítmény feltételeinek kialakítása, oktatási metodikája, szervezési kérdései.

Ismeretkörök : (heti bontásban)

Animáció, sportanimáció.
Gumiasztalozás
Sízés alapjai
Sízés alapjai
Tollas
Tollas
Streetball
Röplabda - Strandröplabda
Footsaal - Strandkézilabda
10. Aerobic
11. Tenisz
12. Tenisz
13. Vízi sportok: vitorlázás
14. Vízi sportok: kajak-kenu, evezés
15. Kerékpározás

Ajánlott tankönyvek, jegyzetek:

- Kristóf-Gál-Csillag: Sportjátékok II. l992.
- Kristóf-Magyar-Gál: Sportjátékok III. l992.
- Kelemen Imre: Tenisz ABC
Dosek-Miltényi: A sízés
Tanszékvezető aláírása:

A tárgy oktatójának aláírása:

Életminőség Kultúra

A tantárgy neve:
Életminőség Kultúra
Kódja: VEMKTN5344K
A tantárgy neve angolul: Quality of life culture

Kötelező előtanulmány(ok) kódja(i):
Tantárgyfelelős neve: G. Noé Judit

A tantárgy oktatásának tanéve/féléve:

Óraigény: E: 2 GY: 2 L:

Számonkérés módja: GY

Kreditértéke: 4

Oktatási cél: Kialakítani a hallgatókban a holisztikus életszemléletet és az egészséges életmóddal kapcsolatos ismereteket. Megalapozza az egyénre szabott életmódprogramok tervezését és végrehajtási lehetőségeit.
Ismeretkörök :

ISMERETKÖRÖK (heti bontásban):
Egészség, betegség. Az egészséges életmód összetevői.
A lakosság életmódja, egészségi állapota, egészségügyi és kockázati tényezőkkel kapcsolatos ismeretei.
Rizikófaktorok – a táplálkozás; a mozgásszegény életmód; a stressz, szorongás, konfliktuskezelés; környezetszennyezés káros hatásai; káros szokások, szenvedélyek; rendszeres orvosi ellenőrzés, szűrés hiánya.
Egészséges táplálkozás.
Diéták, böjtkúrák ételei, itala, méregtelenítő programok.
Szív-, keringési-, légző rendszer felépítése, működése. A keringési és légző rendszer betegségei.
Szív keringési rendszer fejlesztése, alakformálás.
A mozgatórendszer felépítése, működése. A tartó- és mozgatórendszer elváltozásai, betegségei. A sérülések utáni rehabilitáció (gyógytorna, masszázs).
Fizioterápia, a mozgásszervi problémák terápiás lehetőségei.
10. Egészségmegőrző mozgásformák (jóga, chi kung, tai chi).
11. Relaxáció és légző gyakorlatok, A.T. izomnyújtási technikák.
12. Szorongás, stressz oldása, konfliktuskezelés (NLP). Meditáció, színmeditáció, agykontroll.
13. Gyógyítás hagyományos orvoslással és alternatív gyógymódokkal.
14. A természetgyógyászat – teljes gyógyító rendszerei, - diagnosztikus technikái, kiegészítő módszerei, - otthon alkalmazható gyógymódjai, kiemelkedő lehetőségei a megelőzés terén – a preventív életstílus.
15. Egészségjavító életmódprogramok. Az egyén egészséghez fűződő felelősségtudat a. A pedagógusok felelőssége és lehetőségei az egészségmegőrzésben és egészségjavításban.
Ajánlott tankönyvek, jegyzetek:

Tanszékvezető aláírása:

A tárgy oktatójának aláírása:

Egyensúlyban az egészségért

A tantárgy neve: Egyensúlyban az egészségért
Kódja: VEMITN5344E
A tantárgy neve angolul: In balance for Health
Kötelező előtanulmány(ok) kódja(i):
Tantárgyfelelős neve: Pischné Bankó Zsuzsanna
Óraigény: E: 2 GY: 2 L:
Számonkérés módja: Gy
Tantárgy típusa: szeminárium
Kreditértéke: 4

Oktatási cél: A tantárgy célja, hogy a hallgatók tudását olyan irányú ismeretanyaggal bővítsük, amely felhívja figyelmüket az egészséges életmód és a minőségi életre való törekvés fontosságára és ehhez elméleti és gyakorlati segítséget nyújtsunk.

Ismeretkörök : (heti bontásban)
Az egészség összetevői. Veszélyeztető tényezői.
A mozgatórendszer felépítése, működése.
Az emésztőrendszer felépítési működése. A szervezet anyagcsere folyamatai.
A szív – keringési – légzőrendszer felépítése, működése.
A helyes tartás jellemzői. Tartáskorrekciók.
A mozgásszegény életmód okozta elváltozások, megelőzésének lehetőségei.
Aktív és passzív mozgásterápiák. Sérülések utáni rehabilitációk.
Táplálékaink fő összetevői. Különböző táplálkozási formák, diéták. Táplálékkiegészítők.
Testünk belső környezete. Savtalanítás. A víz fontossága a táplálkozásban.
Az elfogyasztott ételek hatása szervezetünkre.
A keringési – légzőrendszer állapotának felmérése, fejlesztési lehetőségei.
A rendszeresen végzett edzés hatása a szabályozó és mozgatórendszerre.
A stressz fogalma, hatásai a szervezetünkre. Stresszoldó eljárások.
Masszázs, önmasszázs. Ülőmunka közben végezhető lazító, nyújtó gyakorlatok.
Alternatív gyógymódok.

Ajánlott tankönyvek, jegyzetek:
Dr. Donáth Tibor: Az emberi test felépítése
Dr. K. Cooper: A tökéletes közérzet programja.
Dr. Hegyi Gabriella: Természetes gyógymódok.
Reader's Digest Válogatás: Gyógyítsunk másképpen!
Bálint-Bender: A fizioterápia elmélete és gyakorlata.
Simon Mills: Kiegészítő gyógymódok.

Hallgató egyéni feladattípusai:
A leadott tananyag időarányos számonkérése, - két dolgozat – egy-egy javító lehetőséggel

Az egészséges táplálkozás

A tantárgy neve: Az egészséges táplálkozás, különleges táplálkozási irányzatok, sporttáplálkozás
Kódja: VEGTTN5312T
A tantárgy neve angolul: Healthy and special diets
Kötelező előtanulmány(ok) kódja(i):
Tantárgyfelelős neve: Gaálné Starhon Katalin
Óraigény: E: 2 GY: L:
Számonkérés módja: Gy
Tantárgy típusa: előadás
Kreditértéke: 3

Oktatási cél: A tantárgy célja, hogy a hallgatókat korszerű táplálkozási ismeretekhez juttassa és bemutassa, hogy a személyre szólóan megtervezett táplálkozással milyen sokat tehetünk az egészségmegőrzés és a betegségek gyógyítása terén.

Ismeretkörök : (heti bontásban)
A táplálkozás az élet alapja. Az emésztőrendszer felépítése, működése. Felszívódás, kiválasztás, méregtelenítés.
A tápanyagok felosztása. Az energiát szolgáltató tápanyagok I.: szénhidrátok, fehérjék.
Az energiát adó tápanyagok II.: a zsírok. A nem energiát adó tápanyagok.
A koleszterin szerepe, fajtái és hatása a szív keringési rendszerre. A koleszterin szintjének csökkentése.
A szervezet energiaforgalma, energiaszükséglet.
Testsúlykontroll.
A víz fontossága a táplálkozásban. A folyadékfogyasztás. Pí-víz, csökkentett deutériumtartalmú víz.
Táplálkozás kiegészítő szerek: vitaminok, ásványi anyagok, antioxidánsok.
Különleges táplálkozási formák.
Diéták, böjtkúrák ételei, italai.
Méregtelenítő eljárások.
Táplálkozási ajánlások egészséges felnőttek számára.
Táplálkozási ajánlások speciális populációk számára.
Betegségek gyógyítása a táplálkozás segítségével.
Sporttáplálkozás. Folyadékpótlás, energiaraktárak feltöltése, táplálkozás kiegészítő szerek.

Ajánlott tankönyvek, jegyzetek:
Dr. Donáth Tibor: Az emberi test felépítése.
Dr. Hegyi Gabriella: Természetes gyógymódok.
Dr. K. Cooper: Cooper: A tökéletes közérzet programja.
Dr. Oláh Andor: A természet patikája. Dr. Sipos Andrea: Táplálkozás kiegészítők a sportban. ISM kiadvány.
Berry Sears-B. Lauren: A zónatáplálkozás.
Béky László: A természetes gyógymódok kézikönyve.
Jackie Le Tissier: Testkontroll vegetáriánusoknak.

Hallgató egyéni feladattípusai:
A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele 2 db zárthelyi dolgozat, minimum elégséges szintű teljesítése.

Alternatív gyógymódok

A tantárgy neve: Alternatív gyógymódok
Kódja: VEMKTN 2322A
A tantárgy neve angolul: Alternative healing methods
Kötelező előtanulmány(ok) kódja(i):
Tantárgyfelelős neve: Pischné Bankó Zsuzsanna
Óraigény: E: 2 GY: L:
Számonkérés módja: Gy
Tantárgy típusa: előadás, szeminárium
Kreditértéke: 4

Oktatási cél: A tantárgy gyakorlati példákon keresztül igyekszik bemutatni a természetes gyógymódok alkalmazásának fontosságát az egészségmegőrzés és gyógyítás terén. Fő célja, hogy a hallgatók nyitottak legyenek a nem hagyományos orvosi eljárások alkalmazása iránt és az embert teljes testi-lelki-szellemi egységében szemléljék.

Ismeretkörök : (heti bontásban)
Fitoterápia, hidroterápia, aromaterápia
Hidroterápia (gőzfürdő, vízsugár, szaunázás)
Diéták, böjtkúrák ételei, italai
Akupresszúra, reflexológia, kineziológia
Testmasszázs
Izomnyújtási technikák
Relaxáció és légző gyakorlatok, A.T.
Meditáció, színmeditáció, agykontroll
Jóga
Csikung, Taicsi
Mozgásszervi problémák terápiás lehetőségei
Testápolás, arctorna, intim torna
Szorongás, stressz oldása, konfliktuskezelés (NLP)
Méregtelenítő programok
A térrendezés, otthonteremtés művészete (Feng shui)

Ajánlott tankönyvek, jegyzetek:
Dr. Hegyi Gabriella: Természetes gyógymódok. Komplementer medicina. Budapest, 1999.
Reader,s Diegest Válogatás: Gyógyítsunk másképpen! 1997.
Jane Alexander: Méregtelenítő programok. Magyar Könyvklub. 2000.

Egészséges életmód

A tantárgy neve: Az egészséges életmód
Kódja: VEGTTN5312É
A tantárgy neve angolul: A healthy way of life
Kötelező előtanulmány(ok) kódja(i):
Tantárgyfelelős neve: Petőfiné Pál Zsuzsanna
Óraigény: E: 2 GY: L:
Számonkérés módja: Gy
Tantárgy típusa: előadás
Kreditértéke: 3

Oktatási cél: A tantárgy célja, hogy korszerű ismeretanyag közvetítésével segítséget nyújtson a hallgatóknak abban, hogy egészségesebben éljenek és későbbi munkájukat áthassa a mások egészségéért érzett felelősség és szakértelem.

Ismeretkörök : (heti bontásban)
Az egészség fogalma, az egészségi állapot meghatározó tényezői. Az életmód összetevői.
Az egészséget veszélyeztető tényezők, a rizikófaktorok. Az orvosi ellenőrzés, szűrővizsgálatok és az önvizsgálat jelentősége.
A szív-keringési- és légző rendszer felépítése, működése, betegségei, edzhetőségük.
A szervezet anyagcsere folyamatai, kiválasztás és méregtelenítés.
Az egészséges táplálkozás. „Pozitív étkezési terv".
A mozgatórendszer felépítése, működése. A helyes testtartás jellemzői.
A mozgásszegény életmód következményei és a testmozgás jótékony hatása a rizikófaktorokra.
A stressz fogalma, pozitív és negatív hatásai. Testi-lelki egyensúly.
Stresszoldó eljárások I. Relaxáció, légzés, meditáció.
Stresszoldó eljárások II. Jóga, sztrecsing, tajcsicsian, csikung, masszázs.
Masszázs
A tökéletes közérzet programja. A preventív életmód.
Az egészség helyreállítása. A nyugati orvoslás és a természetes gyógymódok.
Alternatív gyógymódok.
Ajánlott tankönyvek, jegyzetek:
Dr. Donáth: Az emberi test felépítése.
Dr. K. Cooper: A tökéletes közérzet programja.
Dr. Hegyi Gabriella: A természetes gyógymódok.

Hallgató egyéni feladattípusai:
A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele 2 db zárthelyi dolgozat, minimum elégséges szintű teljesítése.

Infoblokk2 ESZA egyes

kotelezo logo uszt nagy

Facebook